دلایل پرکنی طوطی‌ها

دلایل پرکنی طوطی‌ها

یکی از مهمترین بیماری‌های پرندگان خانگی مخصوصا طوطی‌سانان بیماری‌ پرکنی یا پرخوره می‌باشد. براساس دلایل متعددی پرنده شروع‌ به کندن پرهای خود که بیشتر علل روانی دخیل است می‌کند. بعضی کاسکوها آنقدر پرهای خود را می‌کنند که کاملاً لخت می‌شوند و حتی در مواقعی پوست بدن خودر ا هم می‌کنند و به تدریج باعث عفونت و مرگ خود می‌شوند.

دلایل بیماری‌روانی پرکنی پرندگان:

استراحت طوطی

طوطی سانان نیاز به حدود ۱۲ ساعت استراحت در شبانه‌روز دارند که یا باید در اتاق تاریک و یا توسط پارچه قفس آنها پوشیده شود. بعضی افراد به اشتباه شب‌ها بالای قفس پرنده چراغ خواب روشن می‌کنند که این کار بیشتر باعث اختلال روانی پرنده می‌شود.

تلویزیون عامل افسردگی طوطی

چون کاسکو به امواج رادیویی مخصوصاً تلویزیون حساس می‌باشد و باعث عصبی‌شدن پرنده می‌شود. بعضی افراد به اشتباه پرنده را جلوی ‌تلویزیون می‌گذارند تا سرگرم شود که این کار برای پرنده مضر است حتی در نزدیکی پرنده بهتر است با موبایل نیز صحبت نشود.

تغذیه طوطی

معمولا اکثر پرندگان خانگی سوء‌تغذیه دارند که کمبود مواد مغذی سبب پرکنی پرنده می‌شود. غذای طوطی‌سانان یا باید به طور آماده و بسته بندی خریداری‌شود و یا شامل انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و … و همچنین انواع میوه بخصوص سیب، موزه، پرتقال، خیار و سبزیجات: کاهو، جعفری ، برنج پخته و تخم مرغ باشد و حتماً هفته ‌ای یک بار ویتامین تحت نظر دکتر‌دامپزشک دریافت کند. اگر در طوطی‌سانان فقط تخمه استفاده‌شود، پرنده مستعد بیماری‌هایی چون سوء تغذیه، ‌پوکی استخوان، کبد چرب، پلک نیمه باز و … می‌شود.

انگل‌های خارجی در طوطی

بعضی انگل‌های خارجی مانند کک، شپش و … باعث خارش حیوان‌شده و حیوان را عصبی می‌کنند و سبب پرکنی حیوان می‌شوند. جلوگیری از این امر پرنده باید هرچند ماه یکبار توسط دکتر دامپزشک چکاپ شود.

بی‌توجهی به طوطی

طوطی‌سانان حیواناتی عاطفی بوده و حافظه قوی دارند اگر صاحب حیوان به پرنده‌اش بی‌توجهی یا کم‌محلی کند، پرنده واکنش داده و افسرده می‌شود و یا اگر پرنده را اذیت کند پرنده تا مدت‌ها فراموش نمی‌کند، برای سرگرمی می‌توان از اسباب‌بازی‌های مخصوص پرندگان استفاده کرد و یا از وسایل چوبی یا میوه درخت کاج بهره برد و همچنین در قفس از آینه نباید استفاده کرد.

مکان نگهداری طوطی

در منزل بهتر است مکان نگهداری پرنده یک متر بالاتر از سطح زمین و همچنین در گوشه‌ای از منزل یا کنار دیوار باشد. در این صورت حیوان احساس امنیت بیشتری می‌کند. دلایل متعدد دیگری نیز در پرکنی کاسکو مؤثر است که در مقاله های آینده توضیح داده‌می‌شود. در شرایطی نیز حیوان باید تحت درمان دارویی زیر نظر دامپزشک به مدت چند ماه قرار بگیرد که از داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش استفاده می‌شود. خاطرنشان می‌شود پرکنی طوطی‌سانان مخصوصاً کاسکو نیاز به درمانی طولانی مدت و صرف وقت زیادی دارد پس باتوجه به این نکاتی که گفته شد ما تا حدودی می‌توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم.

ارسال دیدگاه